We zijn verhuisd! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Lidy Zuijdam - WaarBenJij.nu We zijn verhuisd! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Lidy Zuijdam - WaarBenJij.nu

We zijn verhuisd!

Door: Lidy Zuijdam

Blijf op de hoogte en volg Lidy

13 Maart 2010 | Gambia, Kololi

Jeetje mina, wat is het toch weer verschrikkelijk heet hier. We zijn vanmiddag om 3 uur naar Marie (leerkracht)gelopen. Zij woont vlakbij de school, dus we gingen er mooi lopend naar toe. De ochtend hadden we doorgebracht in ons appartementje. Met de airco op volle toeren en nog zweten! Dus toen we om half 3 in de volle zon liepen, kwam het zweet uit elke porie naar buiten. Klinkt misschien niet zo fijn, maar het was wel zo. Op de foto's is wel te zien hoe we eruit zagen. Pfff, we waren blij dat we er na 20 minuten waren. Marie stond ons al op te wachten. Ze liet haar compound zien en we zagen haar kinderen en later ook haar man. En ze had voor ons gekookt, chicken yassa. Ohhhh verrukkelijk! (Jan en Didy: jullie hebben gelijk, Marie kan echt goed koken!) Ze dekte de tafel en toen aanvallen maar! Het was natuurlijk weer veel te veel, dus we zaten propvol en toen kwam ze nog met fruit aan. Owww zo lekker allemaal, wat zorgen ze toch goed voor ons. Ze had ook een vrucht, ik ben de naam alweer kwijt, maar groen en stekelig aan de buitenkant, en heel vreemd aan de binnenkant, maar toch lekker. Op de foto zie je de vrucht, lijkt net een dooie kikker dat ik aan het eten ben, haha! Daarna hebben we lekker tv gekeken, Oprah, en lekker zitten kletsen. Was een gezellige middag!

Afgelopen donderdag werd de Independence Day voor de Nurseryschools in het stadion gevierd. Omdat het te kort dag was om het voor te bereiden voor onze school, gingen ze niet heen. De school waar we twee jaar geleden stage liepen, ging wel heen. Dus wij vonden het wel leuk om er heen te gaan. Samen met onze taxichauffeur (wij noemen hem Rotjong) en Sandra en Ingrid gingen we op pad. Toen we er om 10 uur aankwamen, zagen we al gauw de hoofdmeester, en die nam ons gauw mee naar binnen. Iedereen even begroet en daarna gingen wij mooi op de tribune zitten. We zaten helemaal bovenin, want daar was ten minste schaduw! En al die kinderen stonden al drie uur in de zon te wachten, zo sneu. En op een gegeven moment moeten de kids ook plassen, dus wat doe je dan, je loopt het voetbalveld op, broek omlaag of jurk omhoog en plassen maar, haha! Wat een mooi gezicht! Nou om 11 uur gingen de kinderen marcheren, was weer een mooi gezicht! Om een uur of 12 hielden we het voor gezien.

Oja, we zijn verhuisd. Afgelopen woensdagavond kwamen we terug van het eten en ging ik de sleutel ophalen bij de receptie. En toen vroegen ze of we hun een plezier wilde doen en wilden verhuizen. Er kwam iemand met een rolstoel en het was handig als hij in ons appartement kwam. De volgende ochtend hebben wij de sleutel gevraagd van ons nieuwe appartement en hebben voor 2 weken al onze zooi verhuisd van Suite 1 naar Suite 4. No problem! Dus nu zitten we 3 huisjes verder en de schoonmaakster was al bang dat we naar huis waren gegaan, zonder het haar te zeggen. Maar gelukkig, we waren er nog! Op dit bed lagen andere kussens, een was heel dik en daar heb ik gister op geslapen, nou en dat heb ik gemerkt. Ik loop al de hele dag met een stijve nek. Ohhh, geen pretje, lijk wel een robot.

Vrijdag hebben we op school geverfd met de kinderen, ze mochten zelf weten wat. Dus huisjes, beren, letters, alles werd op papier gezet. Heel leuk! In de pauze vroeg Marie of we mee gingen naar de kleermaker. Ze had stof gekocht en nu gingen we bij de kleermaker onze maten opmeten. Ik krijg dus nog een Afrikaanse jurk! We mochten zelf een modelletje uitkiezen en daarna kwam de kleermaker met zn meetlint. Maandag is ie als het goed is klaar! Wat een supercadeau!

Nou dat was em. Groetjes!

• 14 Maart 2010 - 15:53

Didy En Jan.:

Leuke foto van het "toetjes"schaaltje. Ja, komt ons bekend voor. Een presentje van Super De Boer toen Marie hier was. Zoals ze steeds zegt dit doet me denken aan mijn bezoek aan Zuidhorn!
    Was het weer zo heet op de dag in het stadion. Twee jaar geleden ook toen we jullie daar ontmoeten. Wij vonden het toen "kind onterend' maar de kinderen vinden het fantastisch zegt men!!!
    Helaas begint voor jullie het aftellen al bijna, maar niet aan denken.
    Groejes aan allemaal Didy en Jan

• 14 Maart 2010 - 19:02

Sonja:

Ziet er wel een beetje vreemd en taai uit hoor...die fruitkikker ;-)

Wij hebben vandaag een 17-daagse rondreis door Equador geboekt. We gaan pas in september maar heb er nu al zin in!

-xxx-

• 14 Maart 2010 - 20:15

Kenrick:

Beste Lidy ik ga voor 6 maanden naar Gambia. Zou jij mij kunnen zeggen wat een realistisch maand-budget voor levenonderhoud is. (exclusief onderdak, dus eten, tandpasta enz)

Mijn emailadres: kenrickvanhoek@hotmail.com

Bedankt voor je tijd,

Kenrick

• 15 Maart 2010 - 11:32

Cocky:

Heey Lidy!!

Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven!! en ik ben benieuwd hoe je nieuwe jurk word, inderdaad een leuk cadeau om te krijgen, Pittig!! :D veel plezier weer!!

Dikke Kus!

• 15 Maart 2010 - 11:35

Sebas En Annemarie:

Super tof weer om jullie verhalen elke keer weer te lezen. Dat jammie jammie dat zit er een beetje ranzig uit lidy.....

Geniet er nog even lekker van..
    Mocht je daar wat tijd over hebben. Weetje nog wat ik gezegd heb als je terug kom.. Wat gingen we dan ook alweer als eerste doen...(maris)
    Ik had al wat ideetjes opgeschreven..

Groeten Sebastiaan en Annemarie