Mickey Mouse en Pluto! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Lidy Zuijdam - WaarBenJij.nu Mickey Mouse en Pluto! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Lidy Zuijdam - WaarBenJij.nu

Mickey Mouse en Pluto!

Door: Lidy Zuijdam

Blijf op de hoogte en volg Lidy

10 Maart 2010 | Gambia, Kololi

Ja, Mickey Mouse en Pluto, dat waren Romy en ik afgelopen maandag. Op school werd Common Wealth (of hoe je dat ook schrijft) gevierd. Het was dus een feestdag, alhoewel dat voor mij niet echt geldde, maar ja, we gaan er toch een leuke dag van maken!

Common Wealth betekent dat iedereen in zijn Afrikaanse kleding, dus geen uniform, op school verscheen en eten meenam. Dus ook ik had mn Afrikaanse jurk mee en Marie had er een voor Romy mee. Dus wij omkleden en tadaa, daar stonden we dan! Natuurlijk kregen we ook weer die doek om om hoofd gewikkeld. We wisten zelf niet hoe, dus dat werd voor ons gedaan. Nou het resultaat: Romy zag er uit als Mickey Mouse en ik had 2 hangoren, dus ik leek meer op Pluto, haha! Jaaa, mooi! Nadat iedereen gespeeld had, gingen ze de klas in en werden de tasjes opengemaakt. Nou elk kind had niet gewoon 2 boterhammen en een ontbijtkoek mee, welnee elk kind toverde een complete maaltijd uit zn tas: patat, kip yassa, macaroni, salade, rijst, flesjes en blikjes drinken. Fantastisch, dus wij moesten natuurlijk overal van proeven, dus lekker overal met je handen in te graaien, wij zaten aan het eind net zo onder als de kids, vette handen, heel je gezicht onder, haha! Maar het was weer om te smullen!

Er kwam maandag ook nog een vrouw langs met een heel klein lief kindje op dr rug. Toen we zeiden hoe lief het kindje was, werd het meteen van dr rug afgeslingerd en bij Romy op schoot neergezet. Nohh wat een droppie. Ook dit kindje was in de kliniek geboren, Abdul was zijn naam.

De volgende dag waren er opvallend veel kinderen aanwezig, de reden: deze kinderen hadden de dag ervoor allemaal te veel gegeten op school en hadden nu last van hun buik, haha! Wie verzint het!

Gister hebben we in de klas van Binta echte verjaardagsmutsen gemaakt met crepepapier. En weer waren de kinderen door het dolle heen, hup naar buiten met hun mutsen op! Al die kleurtjes staan zo mooi op die donkere koppies! Ondertussen kwam er ook nog een groep vrijwilligers in de klas. Zij gingen een aantal kinderen inenten voor polio. Dat is nou eens een goede actie!

Ook Sandra en Ingrid waren weer een dagje op school en ze hadden een hele boerderij in elkaar geknutseld en ze hebben aan alle kinderen een potlood, memoboekje, haarelastiekje, oid. uitgedeeld. Dus weer alle kinderen juichen en klappen. Het kan niet op!

Vandaag hebben Romy en ik de handjes van de kinderen beschilderd en op vlaggetjes afgedrukt. Dus nu hangt er in de klas van Ynakuba een mooie slinger met allemaal gekleurde handjes. En weer gingen de kinderen klappen en juichen. Het blijft zo leuk! Maar alleen vonden de kinderen het niet zo leuk, toen we hun handjes gingen verven, ze keken heel vies en angstig. Ze keken ons aan, met een blik van 'Wat doe je?'.


Ook waren Frank en Anneke vandaag op de school langsgeweest, zij hadden frisbees mee. Dus Romy ging even frisbeeen met de kinderen in de pauze en ik ging even fotos maken. Dus na een tijdje vond Romy het wel genoeg en liep ze terug naar de kant. Op dat moment stonden er een heleboel kinderen om mij een, en eentje kwam op het idee om mij op te tillen. Wat natuurlijk niet lukte! Maar toen bedachten de andere kinderen dat ze haar wel even konden helpen. Nou en toen was het hek van de dam, ik werd bedolven onder de kinderen en moest me proberen ergens aan vast te houden. Help! Geen leerkracht te bekennen natuurlijk, op zon moment. En Romy maar lachen en filmen en foto's maken. Wat een grap! Gelukkig werd ik toch nog gered door Martha en Marie, thank God! Wat een belevenis!

Gister kwamen we in de klas van Marie en daar zaten kinderen die hadden straf. Ze hadden door de les heen gepraat, dus wat was hun straf: Marie had hun monden afgeplakt met breed plakband. Haha, zou de kinderbescherming eens moeten horen. Wij vonden het een erg komisch gezicht en gelukkig moesten de kinderen er ook om lachen!

Kortom, we maken toch weer wat mee! Over 2 weken zit het er weer op, ik zie er nu al tegen op om afscheid te nemen. Maar ja, ook wel weer een leuk vooruitzicht: ik verwacht een grote bakplaat vol met appeltaart en ik wil dan alle hoekjes! Afgesproken? Dat heb ik toch wel verdiend, haha!

Tot gauw!


Oja vandaag even geen foto's. Internet is veel te traag, misschien dat het morgen lukt! Toedeloe!

  • 10 Maart 2010 - 20:38

    Didy En Jan.:

    Woorden schieten ons te kort!!!!!
    Dit is gewoon te gek voor woorden wat jullie daar doen.
    Didy en Jan

  • 10 Maart 2010 - 20:43

    Mama:

    Hoi Lidy,

    Je hebt het zeker verdiend, maar laat ik nu toch net van plan zijn, om een ronde appeltaart te bakken. Conclusie: Geen hoekjes voor jou dus... Nee hoor, ik ga mijn best doen voor je!

    Kus, mam

  • 12 Maart 2010 - 10:03

    Marieke :

    Hey Lidy,
    Times flies when you're having fun!!! Jeetje, je komt bijna alweer terug. Leuk om je verhalen te lezen, wederom een belevenis! (volgend jaar weer denk??!!) Tot spreeks.
    Liefs vanuit Hoorn (the Netherlands)

  • 12 Maart 2010 - 17:11

    Paula En Rob:

    Wat maak jij toch een hoop mee.Maandag had we nog aan je/jullie gedacht hoor. Maar goed het zit er bijna op lees ik jammer want de verhalen zijn erg leuk. En ik heb je moeder en tanja gister om de koffie gehad. En die hadden een heel leuk kaartje mee. Dus bij deze dankje wel errrrug leuk. En ik hou je eraan dat je als je thuis ben een koppie komt doen ha,ha.groetjes En geniet nog maar even. paula en rob

  • 13 Maart 2010 - 13:30

    Diana De Jong:

    Hebben net je foto's gekeken (perry laura mike en ik) Kinderen vonden het leuk je weer te zien. Ze missen je wel een beetje hoor.
    groetjes familie de jong

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidy

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 66815

Voorgaande reizen:

29 Januari 2010 - 26 Maart 2010

Gambia in de herhaling!

25 Januari 2008 - 12 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: