De eerste week! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Lidy Zuijdam - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Lidy Zuijdam - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

02 Februari 2008 | Gambia, Kololi

Lieve allemaal,

onze eerste week zit erop en we zijn al een beetje gewend. Maar nog steeds kijken we onze ogen uit. Maandag zijn we naar het schooltje geweest, we dachten dat het op een open plek stond, maar dat was niet zo. Alles er omheen is volgebouwd. Boto kwam ons maandag om 8 uur ophalen en bracht ons naar school. Het is ongeveer 20 minuten rijden; op de terugweg stonden we al vast in het zand met onze Mercedes, dus wij in de volle zon die auto uitgraven en duwen. De plaatselijke bevolking kwam ons gelukkig wel helpen! Op school werden we heel hartelijk ontvangen.

Elke ochtend beginnen ze rond 9 uur, of half 9 of kwart over negen, eigenlijk wanneer ze zin hebben! En dan begint de les, tussen de 40 en 60 kinderen in een klas. De kinderen in 'mijn' klas zijn 5 en 6 jaar. Het de hele dag dreunen, het abc of de getallen, of rijmliedjes, het maakt niet uit, alles is voorzeggen en nazeggen. Saai... Wij willen dus aan de manier van lesgeven wel wat veranderen, want dat is eigenlijk het enige wat we kunnen. De kinderen leren Engels, dus ze spreken het maar een klein beetje, echt communiceren met ze lukt niet. De eerste dag ging de leraar waarij ik in de klas was even weg, dus ik moest het overnemen. Best grappig hoor, maar op een gegeven moment was hij al een half uur weg en ging ik maar eens aan de hoofdmeester vragen waar hij bleef. Wat bleek, hij was even boodschappen aan het doen, naja!

Afgelopen vrijdag had hij zich ook al verslapen, maar niemand kijkt er raar van op. De hoofdmeester komt elke dag met zijn vrouw die ook leerkracht is, aan met een dikke jeep en daar komen dan wel 30 van die kleutertjes uit, haha niet te geloven! Die kinderen zijn trouwens echt heel schattig (met van die mooie uniformpjes aan), nu ze onze namen een beetje weten, roepen ze dat de hele dag! Lidy, Romy, Eva of ze maken er iets anders leuks van als Lola, Ronny en Fanta. Of gewoon 'toubab', wat blanke betekent. Als we met de auto over de zandpaden van Serekunda rijden, schreeuwen alle kinderen toubab, toubab! Echt heel grappig, we zijn de hele weg aan het zwaaien! Als de school uit is komt Boto ons ook weer ophalen en dan rennen alle kinderen achter de auto aan! We hebben het gefilmd, nou we lijken de koningin wel! Op school kunnen de kinderen ook 'eten' kopen, voor 1 Dalasi, dat is 3 eurocent. Ze kopen limonade, een of andere rijstcracker of een vies zakje met palmolie, ansjovis en nog iets, maar dat stinkt zo! En dan soms zitten ze eerst met hun handen aan dat goedje en dan spelen ze weer met ons haar en kietelen ze je, lekker fris!

We hebben de kast van de hoofdmeester donderdag opgeruimd en we wisten niet dat de school zoveel spullen had, papier, stiften, ballonnen, speelgoed, knuffels, gummen, linialen, alleen doen ze er niets mee. Ook kwamen we hele rare spullen tegen, zoals bijvoorbeeld steunkousen, wat moeten ze ermee?

's Middags gaan we meestal even boodschappen doen, dan zet Boto ons ergens af en we hebben al gemerkt dat we beter lokaal boodschappen kunnen doen dan in de buurt van het hotel, veel goedkoper. En daarna gaan we lekker bij het zwembad liggen, boekie lezen. Om een uurtje of zeven is het tijd om te gaan eten, en dat doen we op de Senegambia strip, ook al zo goedkoop! We eten dan ongeveer voor een tientje met zn drieen en dan zitten we helemaal vol. We hebben pizza, salade, grilled chicken, enzo gegeten, we hebben ook lekkere koekjes gekocht en limonade. We komen niet om van de honger gelukkig!

Als we uit het hotel komen, staan er meestal wel wat jongens klaar om met ons mee te lopen. Prima, we raken er al aan gewend, die slijmpraat. It's nice to be nice, zeggen ze de hele dag! Ik heb er al van 1 een ketting gekregen, haha en ze vragen de hele tijd of we hun 'garden' zien! Maybe later!

Na het eten gaan we meestal nog even entertainment kijken bij het hotel. Is wel leuk en daarna nog ven een dvdtje kijken op Eva dr laptop. En dan is het tijd om te slapen, we slapen onwijs goed! We slapen soms om 10 uur al en 's ochtends zijn we er niet uit te branden!

Voor de rest gaat het goed met ons. Heb alleen sinds gister last van mn buik, we eten wel goed en drinken liters water, maar toch moet ik eraan geloven, naja kom ik ook wel weer overheen!

Romy's moeder en Henk zijn ook aangekomen en we hebben samen met ze gegeten, erg gezellig! Daarnaast had ze ook ons krantenberichtje mee, leuk om even te lezen!

We zitten nu in een ander internetcafe, hier gaat het internet veel sneller en het is goedkoper (jaa wel op de centje letten he haha)!
Bedankt voor de mailtjes en berichtjes!

Trouwens dit is ons nummer, hier zijn we direct op te bereiken: 002206507831
Dus als je mn stem graag wilt horen.... haha!

Veel liefs, Lidy

  • 02 Februari 2008 - 11:52

    Wij Allemaal:

    Zozo wat een belevenissen daar...
    Wij hier trouwens ook, het heeft lekker gesneeuwd dus we gaan zo kijken of we het een beetje kunnen.
    Groetjes vanuit Oostenrijk

  • 02 Februari 2008 - 13:01

    Mam En Tanja:

    Wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen, Lidy! Jullie hebben al heel wat meegemaakt deze eerste week! Het is thuis trouwens wel stil zonder jou, hoor! Maar we zijn blij om te horen dat jullie genieten!

    Heel veel plezier en succes verder!

    Dikke kus, mam en Tan

  • 02 Februari 2008 - 13:50

    Sylvia:

    he lidy,

    ik hoor het al je verveel je daar niet genoeg te doen en veel te zien het klinkt wel heel leuk maar ook appart volgens mijn. nou met mijn pink gaat het ook goed hoor hoop dat ik snel weer kan handballen nu jij er niet bent hahahahah.
    ik lees snel weer verder.

    geniet er van.

    silly

  • 02 Februari 2008 - 17:51

    Zuijdam 't Is Goed!:

    Hallo Lidy,
    We hebben net je bericht gelezen en zijn blij dat het zo goed gaat met jullie!
    De eerste week zit er alweer op, wat gaat dat snel! Veel succes volgende week en we wachten weer op t volgende berichtje.. :D
    Groeten van ons allemaal!

  • 03 Februari 2008 - 11:32

    Geert & Thalita:

    Hoi Lidy,

    Leuk om zo jou belevenissen te lezen!!!
    Super zo'n site!!
    We zijn benieuwd naar de foto's.

    Succes daar, we gaan vaak op je site kijken ;-)

    Veel liefs Geert & Thalita

  • 03 Februari 2008 - 15:22

    Daniëlle:

    Hé Lied,

    Bijzondere ervaringen zo te horen, ik heb ook wel eens gehoord dat (niet in Gambia maar in Gana) de leraar gewoon in de klas op een bankje ging liggen slapen. Heel apart! Dat zou je hier toch niet geloven hè Lied. Nou veel plezier. Succes met alles. Ik hoop dat jullie een leuke manier vinden om les te geven! Dit weekend werd er niet gehandbald dus ook géén uitslagen. Ik kijk uit naar je foto's!

    Kus Daan

  • 03 Februari 2008 - 16:45

    Aukje:

    Heej Lidy! Wat een fijne verhalen allemaal! En wat een cultuurverschillen... Ik ben benieuwd naar jullie 'vernieuwende' lesmethoden en ik ben blij dat het zo goed met je gaat (die buikpijn reken ik voor t gemak niet mee ;) ).

    Veel plezier nog!
    Aukje

  • 03 Februari 2008 - 19:40

    Sebastiaan Vriend:

    Hey Lidy,

    Wat mooi joh, het lijkt mij een ontzettend mooie ervaring. Leuk verhaal en leuke foto's.

    Hier in Nederland is het erg fris en veel wind.
    Mariska mist je wel hoor.

    Groetjes heel veel plezier en heel veel succes.

    Sebastiaan

  • 03 Februari 2008 - 19:42

    Mama:

    Hé mop, wat leuk om de eerste foto's van jullie in Gambia te zien. Hebben we een beeld bij de verhalen van je. Ben nu al benieuwd naar de volgende foto's.

    Groetjes aan Eva en Romy
    Kus mam

  • 03 Februari 2008 - 19:47

    Sonja En Hendrie:

    Hi Lola;-)

    Gaat het inmiddels al wat beter met je buik? We hopen van wel. Wat een aparte levensstijl houden die Gambianen er op na zeg! Beetje boodschappen doen onder werktijd. Knus kamertje hebben jullie trouwens. Hendrie heeft vandaag een koffer gekocht dus wij zijn helemaal klaar voor de vakantie naar Gambia, alleen nog 5 weekjes wachten...

    Liefs Sonja en Hendrie


  • 04 Februari 2008 - 08:58

    Marissa:

    heej lidy!

    leuke foto's...ziet er zeker schattig uit met die uniformen!! :D
    succes met de veranderingen die jullie willen maken!

    kuss maris

  • 04 Februari 2008 - 10:22

    Marit:

    Hee Lidy!

    Leuk om je verhaal te lezen en leuke foto's! Je beleeft daar heel wat zo te lezen, geweldig!

    xx Marit

  • 04 Februari 2008 - 14:42

    Rosan:

    Hey Lidy!!

    Wat een verhalen! Grappig om te lezen hoe anders het er daar aan toe gaat. Heel veel plezier en succes nog!!

    xx rosan

  • 04 Februari 2008 - 17:13

    Michelle:

    Wat gaaf om je verhalen te lezen!! Wel vreemd dat die leraar even boodschapjes gaat doen en jou zomaar alleen laat met die kleine bruine schatjes ;)
    Hopelijk gaat het alweer wat beter met je buik!

    Succes, veel plezier en tot het volgende verhaal maar weer!

    Kuss Michelle

  • 05 Februari 2008 - 07:50

    Danielle Groep 7a:

    gezelig daar

  • 05 Februari 2008 - 07:51

    Marcel En Floris 7a:

    he juf hoesie met mij en floris en de klas goed en kunnen de kinderen al goed leren van u wij zagen op een foto dat ze al 2+2=4 kunnen en 2+3=5 kunnen weten ze al veel over nederland groeten floris en marcel

  • 05 Februari 2008 - 09:10

    Romana 7a De Caegh:

    alles goed daar met ons wel:P
    (O)
    (H)
    groetje romana&dena

  • 05 Februari 2008 - 09:15

    Sander,menno,tijs 7a:

    mah hoesti daar met die bruine jongens en meiden bij ons gaat het helemaal goed,
    we hebben het over de goude eeuw en dat is boksaai ...........

    mzzl groetjes gr. 7A......
    de belangrijkste: Sander, Menno en Tijs.

  • 06 Februari 2008 - 07:44

    Derk:

    hoe is het in gambia

    zijn er veel kinderen op de school

    Groetjes Derk Kramer


  • 06 Februari 2008 - 07:46

    Menno 7a:

    mah,hoestie daar,hier helemmaal top.
    we hebben carnaval gevierd en Derk,Tijs,
    Sander,Dennis,Jan en ik deden mee met
    lingo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    het was vet cool,en op het einde gingen
    we de polonaise lopen(door de hele onderbouw)

    gr.menno en groep 7a
    van de CAEGH!!!

  • 06 Februari 2008 - 09:17

    Ilse:

    heeey hoe gaat het met mij gaat het slecht ik heb mij been gebroken doei tot later

  • 06 Februari 2008 - 09:20

    Jimi:

    hoe is het goed?
    met mij slecht
    heb mij arm gebroken
    doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    <(^_^)>
    <(^_^)>

    grapje

  • 06 Februari 2008 - 20:57

    Zuijdam, 't Is Goed!:

    Hoi Lidy,

    Wat leuk om de eerste foto's te zien, het ziet er gezellig uit bij jullie! en jullie kindertjes lijken wel erg op elkaar:D

    Groetjes en tot de volgende keer!;)

  • 07 Februari 2008 - 07:40

    Ilse:

    hoi juf lidy gaat het goed daar in gambia bij ons op school gaat het goed we hebben laatst carnaval geviert het was erg leuk il stuur snel weer een bericht
    doei!

  • 07 Februari 2008 - 07:44

    Eveline:

    hoi juf liddy hoe gaat het daar mat mij gaat het goed.vind je het leuk daar?
    wij hebben zelf nog over de goude tijd gehad.welk meisje vind je het leukst in jou klas? word je al bruin? nou bij ons komt de zon al hoor. doeg juf liddy
    ik zie je snel.
    groetjes Eveline

  • 07 Februari 2008 - 07:45

    Ilse Van 7A:

    HEEEY JUF LIDY VINDT JE HET LEUK IN GAMBAI IK HOOP HET WEL MIJ LEEEK HET OOK WEL LEUK IS DE KLAS WAAR U LES GEEFT OOK ZO LEUK ALS U DACHT? IK HOOP HET WEL VOOR U IK DOE DE GROETJES VAN DE HELE KLAS WIJ HOPEN DAT HET IN GAMBIA GOED GAAT
    DOEI TOT GAUW

  • 07 Februari 2008 - 07:47

    Larissa:

    met mij gaat alles goed.we zitten net op school.
    we haden vrijdag haden we carneval geviert.
    en juf anja was verkleed als waarzeger.
    nou veel plezier.
    VAN LARISSA

  • 07 Februari 2008 - 07:52

    Jan Van Diepen:

    heey juf lidy
    hoe is het in Gambia met ons goed

    Waneer stuur jij een berichtje
    hebben ze daar ook computers??

    Jan
    Groep 7a

  • 07 Februari 2008 - 08:03

    Jimi:

    hoe is het daar leuk?
    hier is het gewoon
    we gaan naar een torneelstuk
    en we hebben de maantviering
    <(^_^)>
    mzzl!!!

  • 07 Februari 2008 - 12:57

    Jolanda:

    Hoi Lidy,

    Ik vind het erg knap hoor zo'n reis naar Afrika. Zo te horen heb je al heel wat beleeft. Lijkt me wel erg indrukwekkend allemaal. Echt een heel andere cultuur.

    Lekker weer hoor daar!
    Hier in nederland word het langzamerhand ook al ietsje warmer.

    Ik zal je site in de gaten houden.

    Veel plezier daar met de kinderen en meiden! Geniet ervan!

    Groetjes Jolanda uit Schagen

  • 07 Februari 2008 - 16:19

    Rianne Van 7a:

    hoi juf
    alles goed daar?? met mij wel.
    mooi hotel?? eigenlijk een beetje een domme vraag wand ik heb hem al gezien.
    mooi weer daar?? ik hoop het maar. Gaat het les geven daar goed en is het leuk leren ze wat van jullie lessen?? kunnen ze al meer??? nou wij wel wij zitten vol van de sommen word er moe van veel succes

    Groetjes Rianne

  • 07 Februari 2008 - 17:59

    Ilse En Haar Moeder :

    Hoi Lidy,

    hoe gaat het daar, wat heb je al veel reacties gekregen he van al die leuke gezellige leerlingen uit groep 7a. hebben jullie mooi weer? Zijn de kinderen daar net zo leergierig als in nederland kan je al een beetje gambiaans?

    gr. Ilse en haar moeder

  • 07 Februari 2008 - 18:30

    Norman Beerepoot:

    Hey Lidy,

    Ik bracht voor het eten de voetbalblaadjes rond en fietste terug naar huis. Op dat moment stapte precies Tanja uit de bus. Een praatje gemaakt en het uiteraard ook ff over jou gehad. Ik denk ik zal meteen een reactie plaatsen. Ik had het bericht natuurlijk al gelezen. De foto's erbij zijn ook erg leuk, vooral die twee foto's van de klas. In Nederland moeten ze ook maar schoolkleding invoeren, dat staat tenminste verzorgd!

    Veel plezier!

    Groeten Norman

  • 08 Februari 2008 - 08:01

    Bas:

    heey juf Lidi.very happy
    ik heb een vragje hoeveel kinderen heb je in jou klas. ?? schrijf zo snel mogelijk terug en ik wil nog wat over school vertellen, we hadden carnaval het was vet gaaf en lingo was de beste natuurlijk met carnavan. en aan het einde gingen we de polonaise doen dat was wel leuk we gingen door de hele (onerbouw) en natuurlijk in de gym zaal want daar werd carnaval gevierd, we mogten ook nog hoke op het podium van Frank de directeur. wink

  • 09 Februari 2008 - 11:55

    Anneke:

    Hey chick!!! Eindelijk heb ik je (via Room) kunnen vinden!! Ik dacht dat je hyves had???? En ik maar zoeken... haha. We moeten ons "zinninge" gesprek van op je afscheidsparty maar snel eens af gaan maken! :-) Hoest met je? Leuk verhaal heb je geschreven! Ik wacht met smart op de rest! Spreek je! x anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 April 2008

Thuis...

05 April 2008

Eef...ben je er nog?

02 April 2008

Geen kikker, maar een kakkerlak!

29 Maart 2008

Lidy....er springt iets in je bed!

22 Maart 2008

Je gelooft je ogen niet!
Lidy

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 66871

Voorgaande reizen:

29 Januari 2010 - 26 Maart 2010

Gambia in de herhaling!

25 Januari 2008 - 12 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: